Den 1. januar 2022 trådte bekendtgørelse nr. 2546 af 16. december 2021 om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier i kraft, som ændret ved ændringsbekendtgørelse nr. 104 af 28. januar 2024. Det følger af bekendtgørelsen, at ansøgere om dansk statsborgerskab som udgangspunkt skal deltage i en ceremoni i deres bopælskommune. Ansøgerne skal desuden udveksle et håndtryk uden handske, håndflade mod håndflade, med borgmesteren eller rådmanden i den pågældende kommune.
Processuelt ændres grundlovsceremonierne, så en repræsentant fra kommunalbestyrelserne i forbindelse med en ceremoni udleverer ansøgernes statsborgerretsbeviser – efter udveksling af håndtrykket – som det synlige bevis på, at den enkelte ansøger ved sin deltagelse i grundlovsceremonien har erhvervet dansk statsborgerskab. Kommunerne vil derfor modtage deltagernes statsborgerretsbeviser samt et tilsvarende antal erklæringer til brug for ceremonien.
For at dette kan lade sig gøre, skal kommunerne senest 10 hverdage før en planlagt grundlovsceremoni sende en liste over de tilmeldte deltagere til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Tilsvarende skal den enkelte ansøger sørge for, at ministeriet senest 10 hverdage før den ceremoni, som vedkommende er tilmeldt, har modtaget en erklæring på tro love om strafbare forhold begået her i landet og udlandet og om bopæl i landet.
Hvis en kommune ikke overholder denne frist, vil kommunen blive henvist til at afholde en grundlovsceremoni på et senere tidspunkt.
Endelig skal kommunerne alene sende en elektronisk kopi til Udlændinge- og Integrationsministeriet af de underskrevne og påtegnede erklæringer, som ansøgerne har udfyldt ved grundlovsceremonien.