22 initiativer skal bakke op om frihedskampen mod negativ social kontrol

Vi skal aldrig acceptere, at danske medborgere undertrykkes i ærens navn. Derfor lancerer regeringen nu en stor pakke, der skal hjælpe ofrene for negativ social kontrol. Der afsættes i alt 137 mio. kr. til initiativerne i 2025-2028.

Der skal oprettes krisecenterpladser til familier med børn, der udsættes for æresrelaterede konflikter.

Sikkerhedskonsulenterne, der bl.a. rådgiver kommuner og enkeltpersoner, som står midt i en æresrelateret konflikt, skal styrkes væsentligt, så antallet af konsulenter øges med 50 procent.

Og der skal rettighedsvejledere ud på udvalgte ungdomsuddannelser for at understøtte, at elever, der bliver udsat for negativ social kontrol, får den rette hjælp og opbakning til at bryde med undertrykkelsen.

Det er blot tre af i alt 22 nye tiltag fra regeringen. Initiativer til i alt 137 millioner kroner i perioden 2025-2028.

Der er tale om initiativer, som spænder bredt. Fra opgør med parallelle retspraksisser, til støtte til ofre for negativ social kontrol, et børne- og ungdomsliv på lige fod med andre og tiltag mod genopdragelsesrejser.

Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek siger:

Alt for mange - især minoritetsetniske kvinder - i Danmark lever i parallelsamfund, der baserer sig på forstokkede og formørkede værdier. Et usynligt fængsel, hvor de ikke kan leve det liv, de ønsker.

Det gælder kvinden, der bliver voldtaget og fastholdt i et ægteskab, hun ikke ønsker, fordi hendes mand insisterer på, at de er religiøst gift.

Det gælder barnet, der bliver sendt på genopdragelsesrejse i et fjernt land, forbi barnet i forældrenes øjne er blevet ”for dansk”.

Det gælder den studerende med muslimsk baggrund, der forelsker sig i en dansk medstuderende, men bliver overvåget af slægtninge og venner, der går på samme uddannelsessted, og som ikke synes det er acceptabelt at omgå det modsatte køn i gruppearbejdet.

Den slags historier er desværre dagligdag i visse mørke lommer i vores samfund. Det skal vi aldrig acceptere.

Vi lancerer derfor en pakke med adskillige initiativer, der skal hjælpe de modige unge mennesker, som står midt i en frihedskamp mod forældede normer og negativ social kontrol. Deres kamp mod forstokkede værdier og undertrykkelse bør være vores alles kamp for frihed til at leve det liv, man ønsker.

 

Venstres udlændinge- og integrationsordfører Hans Andersen siger:

Vi skal ikke acceptere, at der er steder i Danmark, hvor kvinder og pigers rettigheder undertrykkes og en dybt forældet æreskultur hersker, og hvor kvinder udsættes for negativ social kontrol, vold og tvangsægteskaber. Vi skal gøre mere for at hjælpe de kvinder og piger, og samtidig finde nye værktøjer i kampen med parallelsamfund og parallelle retsinstanser. Med det her udspil tager vi vigtige skridt i den retning.

 

Moderaternes udlændinge- og integrationsordfører Mohammad Rona siger:

Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter er desværre et stort problem i nogle miljøer, og derfor styrker vi nu indsatsen for at hjælpe dem, der oftest rammes hårdt – primært kvinder med anden etnisk baggrund. I Danmark gælder dansk lov, og det er ikke til diskussion. Der må ikke være rum for alternative lovgivninger, der presser mennesker til at handle imod deres egen vilje.

Jeg er glad for, at vi nu får taget hul på bylden med en omfattende pakke, der indeholder en lang række initiativer, som skal tage livet af den negative sociale kontrol i Danmark. Disse menneskers frihedskamp er en frihedskamp, som vi alle bør og skal dele. Vi vil sikre, at unge mennesker, der oplever negativ social kontrol, får den rette støtte og hjælp, så de kan bryde fri uden frygt for repressalier. Ingen skal tvinges ind i relationer eller ægteskaber, de ikke ønsker, og ingen børn skal frygte noget så forfærdeligt som genopdragelsesrejser. I Danmark har alle ret til frihed og selvbestemmelse – og det står vi fast på.

Læs om de 22 tiltag i publikationen 'Et frit liv i Danmark'.

 

Økonomi

Den samlede afsatte økonomi til initiativerne i ’Et frit liv i Danmark’ i perioden 2025-2028 fremgår af nedenstående tabeller.

 

Tabel 1

Samlet økonomi for ’Et frit liv i Danmark’

Mio. kr. (2025-pl)

2025

2026

2027

2028

I alt

Indsatsområde 1. Styrket indsats mod parallelle retspraksisser

1,0

0,3

-

-

1,3

Indsatsområde 2. Støtte til og sikkerhed for ofre underlagt negativ social kontrol

25,6

22,5

21,4

21,4

90,9

Indsatsområde 3. Et børne- og ungdomsliv på lige fod med andre

6,3

9,4

9,4

8,8

33,9

Indsatsområde 4.  Indsats mod genopdragelsesrejser og ufrivilligt udlandsophold 

2,0

1,0

3,1

3,1

9,2

Evaluering

-

-

-

1,5

1,5

I alt

34,9

33,2

33,9

34,8

136,8

 

 


Indsatsområde 1. Styrket indsats mod parallelle retspraksisser

 

Tabel 2

Styrket indsats mod parallelle retspraksisser

Mio. kr. (2025-pl)

2025

2026

2027

2028

I alt

Initiativ 1. Forbud mod fætter-kusine ægteskaber

 

-

-

-

-

-

Initiativ 2. Nedsættelse af tværministeriel arbejdsgruppe på ægteskabsområdet

 

0,1

-

-

-

0,1

Initiativ 3. Afdækning af erfaringer med kriminalisering af negativ social kontrol, herunder yderligere tiltag

 

0,5

-

-

-

0,5

Initiativ 4. Mere viden om politisk islam

 

0,1

-

-

-

0,1

Initiativ 5. Undersøgelse af mæglingsråd

 

0,3

0,3

-

-

0,6

I alt

 

1,0

0,3

-

-

1,3

 

 

 

Indsatsområde 2. Støtte til og sikkerhed for ofre underlagt negativ social kontrol

 

Tabel 3

Støtte til og sikkerhed for ofre underlagt negativ social kontrol

Mio. kr. (2025-pl)

2025

2026

2027

2028

I alt

Initiativ 6. Styrkelse af sikkerhedskonsulentordning

 

7,5

7,5

7,5

7,5

30,0

Initiativ 7. Styrkelse af civilsamfundets rolle til at hjælpe ofre for negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter

 

5,1

1,7

1,7

1,7

10,2

Initiativ 8. Netværksvenner til unge over 18 år, der bryder med bl.a. familien

 

0,6

1,4

1,5

1,5

5,0

Initiativ 9. Etablering af krisecenterplads til familier med børn, som flygter fra æresrelaterede konflikter

 

5,0

5,0

5,0

5,0

20,0

Initiativ 10. Etablering af efterværn efter ophold på krisecenter som følge af æresrelaterede konflikter og forlængelse af bevilling til RED Center Psykologbehandling

 

2,8

2,8

2,8

2,8

11,2

Initiativ 11. Undersøgelse af målrettet indsats mod negativ social kontrol og ekstremisme i udsatte boligområder

 

3,4

2,9

2,9

2,9

12,1

Initiativ 12. Rådgivning af kvinder for at imødegå afgivelse af forældremyndighed som følge af negativ social kontrol

 

0,2

0,2

-

-

0,4

Initiativ 13. Analyse af tavshedskultur og udøvelse af negativ social kontrol i offentlige myndigheder

 

1,0

1,0

-

-

2,0

I alt

 

25,6

22,5

21,4

21,4

90,9

 

 

 

Indsatsområde 3. Et børne- og ungdomsliv på lige fod med andre

 

Tabel 4

Et børne- og ungdomsliv på lige fod med andre

Mio. kr. (2025-pl)

2025

2026

2027

2028

I alt

Initiativ 14. Rettighedsvejledere på ungdomsuddannelser – 4-årigt pilotprojekt

 

1,9

4,9

4,9

4,9

16,6

Initiativ 15. Skræddersyet rådgivning om negativ social kontrol i grundskolen og på ungdomsuddannelser

 

2,4

2,4

2,4

2,4

9,6

Initiativ 16. Negativ social kontrol på videregående uddannelsesinstitutioner – afdækning og anbefalinger

 

2,0

2,1

2,1

1,5

7,7

Initiativ 17. Justering af indikator i det risikobaserede tilsyn med frie grundskoler

 

-

-

-

-

-

Initiativ 18. Samtaler med elever som værktøj i det risikobaserede tilsyn og enkeltsagstilsynet på frie grundskoler

 

-

-

-

-

-

Initiativ 19. Undersøgelse af muligheder for at skærpe regler om certificerede tilsynsførende på frie grundskoler

 

-

-

-

-

-

I alt

 

6,3

9,4

9,4

8,8

33,9

 

 

 

Indsatsområde 4. Indsats mod genopdragelsesrejser og ufrivilligt udlandsophold

 

Tabel 5

Indsats mod genopdragelsesrejser og ufrivilligt udlandsophold

Mio. kr. (2025-pl)

2025

2026

2027

2028

I alt

Initiativ 20. Forlængelse af Koordinationsenheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold frem til udgangen af 2028

 

-

-

2,1

2,1

4,2

Initiativ 21. Opmærksomhedskampagne om genopdragelsesrejser og ufrivilligt udlandsophold

 

-

1,0

1,0

1,0

3,0

Initiativ 22. Støtte til myndighedernes sikkerhedsplanlægning ved risiko for genopdragelsesrejser og ufrivilligt udlandsophold – kortlægning og handleanvisninger

 

2,0

-

-

-

2,0

I alt

 

2,0

1,0

3,1

3,1

9,2