Forside » Publikationer » Fonologiske færdigheder og læseudvikling hos DU1-kursister

Fonologiske færdigheder og læseudvikling hos DU1-kursister

Projektrapport.

Undersøgelse af sammenhængen mellem DU1-kursisters læsefærdigheder (læsning af enkeltord) og deres færdigheder i at identificere, huske og håndtere talesprogets lydlige enheder (fonologiske færdigheder). Det er veldokumenteret, at fonologiske færdigheder spiller en væsentlig rolle for udviklingen af læsefærdigheder hos modersmålstalende børn. Undersøgelsens grundspørgsmål var, om fonologiske færdigheder også har betydning, når det gælder voksne, som lærer at læse dansk som andetsprog. 55 DU1-kursister fra fem sprogskoler i det storkøbenhavnske område deltog i undersøgelsen. Undersøgelsen fokuserede ikke på kursister med nogen bestemt baggrund mht. modersmål, alder eller andet. Kursisterne blev testet cirka ved starten af Modul 3. Alle prøver var dansksprogede.


Hent publikationen

Sidst opdateret 11.10.2019

Publikationsportlet

Udgivelsesår
2009
Forfatter
Holger Juul, Center for Læseforskning, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Udgiver
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Emneord
  • Danskundervisning og prøver for udlændinge